Obchody kolejnych rocznic Powstania Warszawskiego od kilkudziesięciu lat stanowią jeden z najważniejszych dni w roku dla wielu Polaków. Na pamiątkę historycznego zrywu tysięcy ludzi 1 sierpnia o godzinie 17:00 Polacy zatrzymują się na chwilę, by upamiętnić to wydarzenie.
Obchodom rocznic towarzyszą zazwyczaj liczne wystąpienia, wystawy i koncerty. Pierwszy jednak raz zdarzyło się, by na czas rocznicy któraś z państwowych spółek zdecydowała się na publikację... reklamy nawiązującej Powstania.
Pomysł PGE wywołał lawinę komentarzy w sieci. Internauci, dziennikarze, a nawet specjaliści od reklamy są zażenowani pomysłem na plakat:
Tytani intelektu, taktu i dobrego smaku. Do czego jeszcze użyjecie wizerunku Powstania Warszawskiego? - pyta na Twitterze Dominika Wielowieyska, dziennikarka Gazety Wyborczej.
Symbolika patriotyczna i przekaz komercyjny nie mogą być mieszane właśnie w taki sposób. Uwłacza to przede wszystkim żyjącym weteranom Powstania Warszawskiego oraz wszystkim, dla których pamięć o nich jest naprawdę ważna - zaznacza Jacek Kotarbiński, ekspert od marketingu.
Połączenie hasła "poświęcenie to wielka energia" i zestawienie sloganu PGE "zapewniamy energię" jest obrazoburcze i bardzo prymitywne w sferze copywritingu. Uważam, że takie kreacje należy nagłaśniać i zgłaszać Komisji Etyki Reklamy w Radzie Reklamy oraz dyskutować o tym nie tylko w gronie specjalistów, żeby unikać w przyszłości podobnych wpadek.
Wirtulanym Mediom wypowiedzi na ten temat udzielił przedstawiciel spółki, Maciej Szczepaniuk:
Grupa PGE od lat wspiera projekty podtrzymujące pamięć o najważniejszych wydarzeniach w historii Polski, a także angażuje się w sponsoring wydarzeń kulturalnych na najwyższym poziomie. Celem rozpoczętej dzisiaj kampanii jest wyłącznie podkreślenie tego faktu, z którego jesteśmy bardzo dumni. Pierwsza odsłona rozpoczętej dzisiaj kampanii podkreśla ten fakt - wyjaśniał. Na zdjęciu widnieje wizerunek członka grupy rekonstrukcyjnej. Nie jest to historyczny uczestnik Powstania Warszawskiego. Członkowie grup rekonstrukcyjnych będą również występowali w kolejnych odsłonach kampanii, ponieważ w ramach mecenatu historycznego aktywnie wspieramy także i tę formę kultywowania pamięci o polskiej historii.
Przekonuje Was to?