Trwa ładowanie...
Przejdź na
Venus
Venus
|

Małgorzata Rozenek i Filip Chajzer z ZARZUTAMI UOKiK! Nie oznaczali reklam. Posypią się kolejne kary

159
Podziel się:

Niemal dwa lata temu prezes UOKiK zapowiedział, że przyjrzy się działalności reklamowej celebrytów w mediach społecznościowych. Niektóre gwiazdy mają już za sobą pierwsze kary finansowe. Następni w kolejce zdają się być m.in. Małgorzata Rozenek i Filip Chajzer.

Małgorzata Rozenek i Filip Chajzer z ZARZUTAMI UOKiK! Nie oznaczali reklam. Posypią się kolejne kary
Małgorzata Rozenek i Flip Chajzer na celowniku UOKiK (AKPA)

W październiku 2021 roku w świecie polskiego show biznesu nastąpił prawdziwy popłoch. Wszystko za sprawą działań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zapowiedział, że przyjrzy się działalności reklamowej, uskutecznianej przez polskich celebrytów w mediach społecznościowych. Zapowiedzi wzmożonej kontroli wywołały wtedy wyjątkowo skrajne emocje. Niektóre gwiazdy z pokorą dostosowały się do nowych zasad. Jednak wiele rodzimych influencerów jeszcze kilkanaście miesięcy temu strzegło się hashtagów "reklama" czy "współpraca" niczym ognia, obawiając się utraty zasięgów i dodatkowego źródła dochodu. Najczęściej komentowano zabawne wybuchy złości, których wyraz dała m.in. Maja Bohosiewicz.

Wkrótce wyszło na jaw, że naprawdę warto było stosować się do ostrzeżeń UOKiK. Na celowniku urzędu znaleźli się m.in. Ekipa Friza, Maffashion, Marcin Dubiel i Lord Kruszwil. Informowano wówczas, że wymienieni influenerzy migają się od okazania stosownych dokumentów w sprawie nawiązywanych współprac. Ostrzegano, że mogą im grozić wielotysięczne kary, co urealniło się w czerwcu 2022 roku. Maffashion musiała wtedy zapłacić karę pieniężną w wysokości 30 tysięcy złotych, a "rekordzistą" został Kruszwil, którego zasoby zostały uszczuplone przez UOKiK o pokaźną sumkę 50 tysięcy złotych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Małgorzata Rozenek komentuje sytuacje w NFZ: "Zmiana władzy doprowadzi do pewnych zmian"

Filip Chajzer, Małgorzata Rozenek i Doda na celowniku UOKiK

Mimo upływającego czasu, wciąż znajduje się grono gwiazdek, które nie spełniają wytycznych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Tym razem ma oberwać się Małgorzacie Rozenek, Filipowi Chajzerowi i Dodzie. Z komunikatu prasowego UOKiK, cytowanego przez Wirtualne Media, można wyczytać, że wymienieni celebryci "nie oznaczają treści sponsorowanych w sposób jednoznaczny, czytelny i zrozumiały", czym "mogą wprowadzać konsumentów w błąd".

Wśród przekazanych informacji pojawiły się konkretne przykłady. Filipowi Chajzerowi zarzucono na przykład, że nie ujawnia charakteru treści sponsorowanych. Choć nie wyszczególniono konkretnych firm, z którymi współpracuje dziennikarz, portal Wirtualne Media przypomniał, że może chodzić m.in. o New Balance i salon samochodowy Skody Auto Wimar.

Dziennikarz poprzestaje na wskazaniu marki produktów - ani nie używa funkcjonalności platformy, ani nie dodaje odpowiednich adnotacji w opisie lub bezpośrednio na zdjęciu czy wideo. Zdarza się, że używa na końcu wpisów oznaczenia #współpraca, który nie pokazuje jasno komercyjnego charakteru działalności - informowano w komunikacie prasowym.

UOKiK zarzuca Małgorzacie Rozenek niepoprawne oznaczanie treści reklamowych

W komunikacie UOKiK zaznaczono też, że Doda, przy okazji współprac z markami używa hashtagu "reklama" dopiero po kilku dniach od opublikowania postu. Stosuje więc rekomendowane określenia, jednak dokonuje edycji wpisu po fakcie, czym również może wprowadzać odbiorców w błąd. Oberwało się także Małgorzacie Rozenek, która według urzędu często w niejasny lub mało widoczny sposób oznacza treści reklamowe w mediach społecznościowych.

To twórczyni decyduje o zawartości materiałów, w tym o opisach i określonych hashtagach. Nie posługuje się jednak funkcjonalnością Instagrama, dzięki której mogłaby oznaczyć je jako sponsorowane. Nie oznacza ich jako reklam również w opisie czy na materiale. Zdarzyły się także przypadki umiejscowienia hashtagu #współpraca w sposób niemal niewidoczny dla konsumenta, np. w publikacji Instastory ukryty był pod nazwą profilu w lewym górnym rogu. Ważne, aby komercyjny charakter publikacji był dla konsumentów jasny (...) oraz oznaczenie powinno być umieszczone w widocznym miejscu i napisane wystarczająco dużą czcionką - podkreślił UOKiK.

Zgodnie z przepisami prezes UOKiK może nakładać na przedsiębiorców kary w wysokości do 10 procent ich rocznych obrotów.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
pudelek.pl
KOMENTARZE
(159)
Xxx
rok temu
Mnie to smieszy jak ludzie kupuja takie badziewia co oni reklamują albo otwierają swoje sklepy z ciuchami made in china i swoim logo współczuje ludziom ze nie potrafią samodzielnie myslec xd
Kacha
rok temu
Mam nadzieję, że nie kupujecie NIC, co celebryci pokazują na stories. Oni (bogaci) dostają te rzeczy za darmo, a Wy (biedniejsi) kupujecie za własne ciężko zarobione pieniądze. #nieufamcelebrytom ❤️
gbix
rok temu
UOKiK, czekam na więcej! Portale, blogi, instagramerki... Tego syfu pełno wszędzie, najczęściej go można rozpoznać już na pierwszy rzut oka, więc dlaczego nie oznaczać? Przecież nikt chyba nie wierzy w spontaniczne posty o płynach do mycia kibla i warsztatach pseudorozwoju.
0000
rok temu
Jak można zlecać reklamowanie czegokolwiek Rozenkowej, to jest działanie na szkodę firmy którą ma reklamować. Nikt o zdrowych zmysłach nie poleci kupić czegoś bo Gonia reklamuje. 😂😂😂😂😂
iwo
rok temu
Najgorsze ze głownie te młode dziewczyny sie na to łapią i kupują bez sensu wszystko co oni wrzucaja
Najnowsze komentarze (159)
GOŚĆ
rok temu
Dobrze. Niech się im dobiorą do t.łu: za krypto reklamy . Pamiętam filmik rozenek kiedy przyklejała sobie płatki pod oczy z jakiegoś internetowego sklepu, którego nazwę oczywiście podała natychmiast i wmawiała, że to nie reklama. Po zajrzeniu na stronę tego sklepu- firma krzak. Oszustwo jakie ci celebryci uskuteczniają jest na wielomilionową skalę. Żerują na tym, że niektórzy wierzą, że to takie dobre produkty. WSTYD
szczery
rok temu
neandertalczycy
DoItRight
rok temu
powinni ich wszystkich po 1sze porządnie opodatkować, a policja skarbowa dobrze prześwietlać - a jeżeli okazuje się, że kradli nie płacąc odpowiednich podatków w Polsce - surowo karać... Oczywiście, ciągle jest masa tumanów, którzy obserwują tych wszystkich celebrytów i pseudo celebrytów... i tumany jak słyszą od nich ten śmieszny tekst: "kochani" - odbierają to personalnie i czują się jak znajomi celebryty! hahaha totalnie nie dopuszczając do myśli faktu, że są tylko parobkiem, do podkręcania zasięgów i kasy celebryty... masakra!
Gość
rok temu
I dlatego tak się chwalą bogactwem 😝i szpanują 🙈A tu proszę, wydało się ❗
...
rok temu
O to Małgonie i Dodę łączą już 2 rzeczy 🤭
xxx
rok temu
nad polem to wpisywanie komentarzy jest napisane STOP HEJT! a kazdy niemalze komntarz hejtuje... to jest chyba duma narodowa Polakow.
Ania
rok temu
A Katarzyna Cichopek - UOKiK też powinien przejrzeć jest media społecznościowe, reklama - reklamę pogania.
xxx
rok temu
a ja bym raczej sie przyjrzala co pisiury probuja przykryc tymi niby aferam i glosnymi kontrolami i... jakos podejrzanie nagle ich duzo, od sikorskiego poczawszy itd.... ....chca odwrocic uwage od wazniejszych spraw...
555
rok temu
A niech im dawała ile wlezie każdy płaci a oni z innej gliny
Gość
rok temu
Uokik dobrze wie, ze mama ginekolog urządziła cały dom ” darami”, a mimo to jakoś jej nie ruszają!!!!!
Lemo
rok temu
Każda kara dla wymienionych milionerów to mały pikuś .
Nareszcie
rok temu
Coś słaba passa u tej "pani".
Ewa
rok temu
Na biednych nie trafiło
Brawo
rok temu
Filip pomaga w zbiórce dla Igi z SMA. Brawa za to. Pomóżmy. Zostało jeszcze troszkę
...
Następna strona