Trwa ładowanie...
Przejdź na
Sima
|

MEDIA BEZ WYBORU. List otwarty do władz RP w sprawie planowanego podatku od mediów

656
Podziel się

Wirtualna Polska, wydawca serwisu "Pudelek", jest jednym z sygnatariuszy listu otwartego, skierowanego do władz RP w związku z planami wprowadzenia podatku od mediów. Publikujemy list i przyłączamy się do akcji "Media bez wyboru".

MEDIA BEZ WYBORU. List otwarty do władz RP w sprawie planowanego podatku od mediów
List otwarty do władz RP w sprawie podatku od mediów (WP)
bDIaZkOd

Władze RP planują wprowadzić nowy podatek, którym objęte zostaną m. in. portale internetowe, media tradycyjne oraz firmy mające w swej ofercie nośniki reklam. Podatek, który nazwano składką z tytułu reklamy ma dotyczyć firm, które osiągną przychody przekraczające kwotę 1 mln zł z tytułu nadawania reklamy w telewizji, radiu, wyświetlania reklamy w kinie oraz umieszczania reklamy na nośniku zewnętrznym.

Pieniądze uzyskane z tej daniny rząd zamierza przeznaczyć na Narodowy Fundusz Zdrowia, Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków i powstający fundusz wsparcia kultury w obszarze mediów.

W związku z tymi planami media wystosowały do władz RP list otwarty, którego treść przytaczamy w całości.

bDIaZkOf

Uważamy, że zmiany uderzą w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę.

List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego "składką", wprowadzaną pod pretekstem COVID-19.

Jest to po prostu haracz uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

bDIaZkOl

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

1. osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,

2. ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,

3. pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,

bDIaZkOm

4. faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków firmy określane przez rząd jako "globalni cyfrowi giganci" zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 - 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię COVID-19.

bDIaZkOn

Sygnatariusze listu:

Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura

Agora S.A.

AMS S.A.

bDIaZkOo

Bonnier Business

Burda Media Polska

Canal+

Dziennik Trybuna

Dziennik Wschodni

Edipresse Polska

Eleven Sports Network sp. z o.o.

Gazeta Radomszczańska

Green Content Sp. z o.o.

Gremi Media S.A.

Grupa Eurozet

Grupa Interia.pl sp. z. o.o.

Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o.

Grupa RMF

Grupa ZPR

Helios S.A.

Infor Biznes

Kino Polska TV S.A.

Lemon Records sp. z o.o.

Marshal Academy

Music TV sp. z o.o.

Muzo.fm sp. z o.o.

naTemat.pl

Polityka

Polska Press Grupa

Ringier Axel Springer Polska

STAVKA Sp. z o.o.

Superstacja sp. z o.o.

Telewizja Polsat sp. z o.o.

Telewizja Puls Sp. z o.o.

TIME S.A.TV

Spektrum sp. z o.o.

TVN S.A.

Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin

Tygodnik Powszechny

Wirtualna Polska

Wydawnictwo Bauer

Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan

Wydawnictwo Magraf

Wydawnictwo Nowiny

Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze - Tygodnik Podhalański

bDIaZkOG
Źródło:
pudelek.pl
KOMENTARZE
(656)
Prada
2 tyg. temu
Nie nie dają dla Rydzyka,dla Kurskiego i zrezygnują z premi to znajdą forsę na NFZ
Ekspert. 43
2 tyg. temu
Przestańcie dzielić Polskę i Naród - to jest jątrzenie. jesteśmy w XXI wieku każdy może, na co i w co wcisnąć . Pamiętajcie Pilot jest jeden.
Pam
2 tyg. temu
Tu nie chodzi o wolność mediów, bo absolutnie są wolne tylko o płacenie podatków tu, gdzie się zarabia czyli w Polsce. Tak powinno być i miejmy nadzieję, że będzie.
bDIaZkOH
Pawel Plewa
2 tyg. temu
Serio jesteście przeciwnikami podatku od reklam, zastanówcie się. Ja mam dość atakującej reklamy na każdym kroku a dla mediów jesteśmy wyłącznie obliczeni na ich oglądanie, dla mediów wszystkich gatunków i upodobań politycznych. Media robią z nas frajerów i bezmózgie marionetki.
Mimi
2 tyg. temu
A kiedy opodatkują kościół i kasę przeznaczona na np służbę zdrowia?
Itriso
2 tyg. temu
Większość osób dopiero teraz zrozumiało (albo jeszcze zrozumie), że media prywatne utrzymują się z reklam, a jedynie media państwowe (to znaczy rządowe) otrzymują dotacje od państwa, lub abonament radiowo-telewizyjny. Oczywiście rozumiem że prawie wszyscy nienawidzą reklam, ale jedyny wybór to reklamy lub obowiązkowy abonament. Innych opcji nie ma.
Jamjest
2 tyg. temu
Jak szybko skończyłby się koronaświrus gdyby media milczały. Tak mnie naszło po tej wczorajszej "ciszy"
Nicki
2 tyg. temu
To Pani Ogórek wstawiła poniższe komentarze??
Pola
2 tyg. temu
Bardzo dobrze, niech płacą. Służba zdrowia będzie dofinansowana Tak jest jest w UK Niemczech. Eldorado się skończy, hehe. Jestem za. Brawo 😀
Zorro
2 tyg. temu
Placic jak wszedzie i wszyscy... Stac was na pseudocelebrytow i pseudogwiazdy to placic... albo im zabrac na podatki... Tyle w temacie...
...
2 tyg. temu
Skoro media stać na płacenie po 50 tysięcy za wycieranie kurzy, czy mycie kibla jakieś pseudo gwieździe, to niech płacą podatki za puszczanie 20 min reklam na sraczkę i jej brak, na upławy i inne hemoroidy! Może zaczną wreszcie myśleć na co wydają pieniądze!
Jola
2 tyg. temu
Ludzie opamiętajcie się , czy nie widzicie do czego zmierza PIS, zero wolności i demokracji , ciągłe nagonki i groźby. Skąd tyle wpisów za ? To musi być przez kogoś stymulowane - przypomina mi to hejterską akcję Pana Piebiaka . Wstyd i żenada , nie mogę uwierzyć , że doczekałam takich czasów. Nie ma mojej zgody na poczynania PIS w każdej sferze życia.
Damiano
2 tyg. temu
Jak sama nazwa mówi. Podatek dochodowy. Dochód od reklam, co to ma wspólnego z wolnymi mediami? Których i tak nie mamy niestety. A co ma mówić zwykły Kowalski jak ma na reke 2500 i od tego podatek? Też powinien jęczeć ,że nie jest wolny bo płaci a ma rodzine na utrzymaniu. Takich pieniędzy jakie macie z reklam (nawet na czysto) nigdy nie zobaczy na oczy... Płaćcie dalej wysokie gaże celebrytom nie narzekajcie i nie wciskajcie kitu ludziom żeście wolne media.....
bDIaZkOz
Julia
2 tyg. temu
A dlaczego Pudel mają nie płacić podatków? Wszyscy płacą i tak dlugo media zarabiały i nie płaciły.
...
Następna strona
bDIaZkPb